Semester, konferenser, Italien och Jesus

Inte mycket till uppdatering här på bloggen på ett tag. Semester… 

Nu blir lite blogg dock. Jag och min fru Annakarin ska lämna barnen hos vänner och åka ned till Rom för att delta på den internationella missionskonferensen Transform 2010 (se här). Konferensen samlar ett antal hundra personer från hela världen vilka sedan ska åka ut i team runt om i Medelhavsområdet. Vår uppgift är att vara med i det pastorala teamet och ha vägledande och rådgivande samtal med deltagarna. Dessutom räknar vi med att få vara med på fantastiska möten, träffa spännande människor och också få se lite Rom tillsammans. Jag ska försöka posta lite news, vittnesbörd och bilder från Transform 2010 varje dag. Stöd gärna detta event i bön!

I övrigt spanar jag lite över världen på sommaren och ser följande grejer som är lite intressanta:

  • Skytte får sin bok – ett samtal med en munk – recenserad i Svenska Dagbladet. Bara det lite intressant.
  • New Wine lever vidare i Sverige, nu med Daniel Norburg som ledare, skriver Dagen. Jag gillar New Wine-stuket, även om jag bara varit med på någon konferens. Avspänt med stor förväntan på Guds närvaro. Anti-hajpat fast på tårna. Typ.
  • Pingst Jönköping byter folk i en rad funktioner. Jag hör så mycket bra saker om vår grannförsamling här i staden, tycker det verkar som att de är på rätt spår och att de är en verklig förebild i pingströrelsen i Sverige i sin församlingsförnyelse. Tror det kommer gå bra för det nya teamet, vilka som än kommer ingå i det.
  • En animerad serie om Jesus är på gång, JC, skriver DN. Ännu en gång drar Guds försvarare ut med fördömelser över de som inte känner honom, för att de gör en karikatyr av honom. Vad ska man då säga om mycket som t ex skrivits och sagts om islam av kristna ledare i USA sedan 11/9? Karikatyrer? Förtal? Dålig faktakoll? Kommer serien om Jesus i New York ge en dålig bild av Jesus från Nasaret? Säkert. Fast det gör vi ju rätt bra själva också, vi som kallar oss kristna. Vatikanens prål, Jesusbilder på gevärskolvar i Libanon och TV-evangelister som lever i överdådig lyx kanske inte heller pekar på snickaren från Galileen? Nä, tillbaka till evangelierna och att ge goda nyheter till hedningarna. Då tror jag vi kan tycka det är spännande att Jesus uppmärksammas och att såna här grejer ger oss chansen att berätta om den rätte Jesus.
  • Jag gillar det här med Pannkakskyrkan. Vet inte mycket om det, annat än att de bjuder på pannkakor och berättar om Jesus. Skönt, najs, trevligt och framåt. Mer sånt! Gillar det här citatet:

Gud längtar så tokigt mycket efter människor så han tar varje tillfälle. Vi är inga experter, det är helt vanliga svenska ungdomar som får be för folk och det händer saker.

Okidoki, siktar på att återkomma från Rom på måndag. Sen i augusti tänkte jag försöka fixa en tävling om Lärjungaboken.

/ Henrik

Lämna en kommentar